Her får du svar på de fleste spørsmål knyttet til betaling av ditt medlemskap.
Ofte stilte spørsmål
Opprett AvtaleGiro
Opprett AvtaleGiro ved å klikke på den lilla knappen, eller logg deg inn på "Min Side" for å endre kontonummer eller beløpsgrense.
- Klikk på knappen
- Følg instruks
Det kan ta ca. tre (3) virkedager før AvtaleGiro blir bekreftet aktiv av NETS til Spenst Fetsund. Papirfaktura som allerede er generert må betales og kan ikke reverseres. AvtaleGiroen vil da først tre i kraft fra kommende måned.
AvtaleGiroen min er aktiv, men trekket går ikke igjennom?
AvtaleGiroen din er aktiv og du ser at det ligger et trekk som ikke har gått gjennom:
- Du har satt for lav beløpsgrense på AvtaleGiroen. Gå inn på AvtaleGiroen i din nettbank og sjekk beløpsgrensen. Beløpsgrensen må være høyere enn beløpet som skal trekkes. Selv etter forfall er det mulig å heve beløpsgrensen og endre forfallsdato frem i tid for at trekket likevel skal gå gjennom. Påse at du også hever beløpsgrensen på selve avtalen, ikke bare det ene trekket som ligger til forfall. Dette kan du sjekke og endre inne på "Min Side"
- Det er ikke dekning på kontoen.
- Du har opprettet AvtaleGiroen for sent for at trekket denne måneden ble sendt. Avtalegiroen må være godkjent før den 01. for at trekket med forfallden 20. skal bli sendt ut til deg. Hvis dette er tilfellet må avdraget denne måneden betales manuelt. Du kan også betale denne i resepsjonen i betjent tid.
Er du usikker på hvorfor trekket ikke har gått igjennom ved aktiv AvtaleGiro, ta kontakt med din bank.
Hvis du ikke mottar trekk på AvtaleGiroen, betyr dette at AvtaleGiroen ikke har blitt bekreftet til SPENST FETSUND, og vi anbefaler at du tar kontakt med oss hvis du har mottatt faktura to måneder på rad etter å ha aktivert denne.
Jeg har opprettet AvtaleGiro, men får fremdeles faktura?
Det kan være flere årsaker til det:
- Faktura var allerede generert før AvtaleGiroen ble godkjent av banken din. Du vil i så fall motta avtalegirotrekk til denne fra og med neste måned.
- AvtaleGiroen er ikke godkjent av banken ennå.
- Du har en eldre Avtalegiro liggende aktivt.
Fakturaen må i begge tilfeller betales.
Dersom du også neste måned mottar faktura i posten, ta kontakt med oss pr epost: fetsund@spenst.no
Vi vil sjekke om du har benyttet riktig konto- og KID-nummer for å opprette AvtaleGiroen. Dersom du har benyttet korrekt betalingsinformasjon må din bank hjelpe deg videre.
Kvittering for betalt medlemsavgift
Har du betalt med betalingsinformasjon som står på faktura eller betalt automatisk på AvtaleGiro, kan du hente ut fakturagrunnlag i Membro app eller på "Min Side" - "Mine kjøp og betalinger"
Du kan også ta kontakt med oss pr epost: fetsund@spenst.no
Forfalldato
Vår forfallsdato for medlemskap er den 20. hver måned. For bedrifter med bedriftsavtale, kan andre forfallsdatoer gjelde.
Endre ansvarlig betaler for et medlemskap?
Skal en annen person enn den som er registrert i dag stå som ansvarlig betaler for medlemskapet så må skriftlig henvendelse sendes fra personen som skal overta betalingene sammen med følgende opplysninger, til Spenst Fetsund epost: fetsund@spenst.no
- Fornavn og etternavn
- Fødselsdato
- Adresse
- Telefonnummer
- E-postadresse
Vær oppmerksom på at du ved å stå som ansvarlig skal betale for et medlemskap og forplikte deg til våre vilkår for betaling av medlemskap. Ny AvtaleGiro må også opprettes i ditt navn.
Fakturaer/AvtaleGiro-trekk som allerede er generert vil ikke reverseres, og må betales av nåværende ansvarlige betaler.
Hvorfor har jeg fått betalingspåminnelse på sms?
Dersom du har mottatt en betalingspåminnelse på SMS, kan det bety at vi ikke har mottatt din betaling til forfall.
SMS’en genereres den 27. i måneden, og dersom du har utført en betaling som ikke kom oss i hende innen denne dato så vil du motta SMS. Du kan derfor se bort fra denne fakturaen.
Har du nylig betalt og likevel fått SMS, så sjekk først at du har benyttet riktig betalingsinformasjon og kid nr. Har du gjort dette kan du se bort fra SMS’en.
Hvorfor har jeg mottatt et inkassovarsel?
Har du mottatt inkassovarsel, så har vi ikke mottatt din betaling innen forfall. Inkassovarsel sendes 14 dager etter forfall på medlemsavgiften, og er et varsel om at hvis du ikke betaler innen gitt frist, vil kravet gå til inkasso. Et inkassovarsel er ikke det samme som inkasso, det er kun et varsel.
Husk at en skriftlig oppsigelse må foreligge for å avslutte ditt medlemskap. Medlemskap med og uten bindingstid har 1 mnd oppsigelsestid.
Hvorfor har jeg mottatt brev om inkasso?
Dersom du har mottatt et brev om inkasso fra Remind betyr det at vi ikke har mottatt betaling på faktura/AvtaleGiro. Vi har først sendt deg SMS-purringer (om du har ditt mobilnummer registrert riktig hos oss), og deretter har vårt betalings selskap Remind sendt deg inkassovarsel (til din DIGIPOST).
Dersom du mener å ikke ha mottatt noen av disse, må du sjekke om vi har korrekt kontaktinformasjon.
Vi minner om at du ved innmelding og adresseendring plikter iht. medlemskontrakten å informere oss om riktig adresse.
Når Inkasso er sendt er det Remind som må kontaktes for betaling eller innsigelse:
REMIND
firmapost@remind.no
eller ring på 488 84 668
Jeg har mottatt en faktura med større beløp enn forventet?
Når du mottar en faktura i posten, vil det være et fakturagebyr på 49 kroner. Stemmer da summen?
Dersom fakturasum ikke stemmer etter at du har lagt til faktura gebyret så kan årsaken være:
- Du har nylig åpnet frys av ditt medlemskap tidligere enn avtalt. Du vil da bli fakturert fra dagen du åpner medlemskapet og ut kommende måned på første mulige faktura/AvtaleGirotrekk, og beløpet vil være høyere enn normalt.
- Du har nylig endret ditt medlemskap til en høyere medlemspris. Du vil da bli fakturert for det nye medlemskapet fra dagen det ble endret til ut kommende måned på første mulige faktura, og beløpet vil være høyrere enn normalt.
- Du har nylig kjøpt en PT-pakke. Har du kjøpt en ny PT-pakke før du har betalt ned delbetalingene på forrige PT-pakke, vil du nå betale for to PT-pakker samtidig.
- Hvis dette ikke stemmer, ta kontakt pr epost: fetsund@spenst.no
Hva skjer om jeg kjøper 2 PT pakker på delbetaling samtidig?
Hvis du kjøper to PT-pakker samtidig og har begge på nedbetaling, vil du betale for begge pakkene samtidig hver måned.
Det er ikke mulig å utsette avbetaling på ny pakke til den gamle er ferdig betalt.
Har du allerede en PT-pakke på nedbetaling, og kjøper en ny PT-pakke før den første PT-pakken er nedbetalt, vil du betale for begge PT-pakkene samtidig fra første mulig faktura/AvtaleGirotrekk.
Vi anbefaler derfor at du er ferdig med avdragene på første PT-pakke før du kjøper ny, dersom du ikke har anledning til å betale for to pakker samtidig, ettersom dette ikke vil kunne reverseres.
Skal du betale to eller flere PT-pakker samtidig på AvtaleGiro, må du huske å sjekke at beløpsgrensen er høy nok til at hele beløpet kan trekkes til forfall.
Jeg mottar ikke faktura i posten?
Våre fleste medlemskap betales via AvtaleGiro, og det vil da kun komme purring pr DIGIPOST. Og purring / påminnelse sendes på sms dersom AvtaleGiro ikke er opprettet.
Om du kun ønsker faktura pr post ( med fakturagebyr), må du gi beskjed om dette skriftlig til oss til epost adresse: fetsund@spenst.no
Vennligst kontroller at du er registrert med korrekt navn og adresse. Eventuell endring må du sende oss pr epost: fetsund@spenst.no
Dersom kontakt opplysningene vi har om deg er feil, må vi oppdatere adressen din. Husk også at du må ha navn på postkassen din.
Har du nylig flyttet kan Posten videresende posten for deg gratis i 3 måneder. Etter dette vil post sendes til adressen du er registrert på hos oss.
Hvorfor har jeg fått faktura/purring når jeg har betalt på senteret?
Det kan være flere årsaker.
Alle fakturaer genereres i systemet vårt den 06. i hver mnd, og fakturagebyr på kr 25 eller gjeldende faktura gebyr, legges til om medlemmet ikke har en gyldig avtalegiro.
1. Hvis du har betalt faktura manuelt i resepsjonen på senteret etter den 06. i mnd er trekkfilen/fakturaen allerede sendt ut til deg. Denne får vi ikke trukket tilbake, og du vil derfor mottat faktura på ditt allerede betalte avdrag. Du kan derfor e bort ifra denne fakturaen.
2. Det kan være fordi du har flere utestående fakturaer, sjekk alltid fakturanummeret og ta kontakt hvis du er usikker.